Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

L’Any Internacional de la Cristal•lografia, a la Universitat de Barcelona

Data publicació
Notícia anterior
Notícia posterior

any-cristal-2014

L’Assemblea de les Nacions Unides va declarar el 2014 Any Internacional de la Cristal·lografia. D’aquesta manera, es fa un reconeixement a una disciplina que ha permès conèixer l’estructura dels materials que ens envolten. Així mateix, es vol posar en relleu que l’educació en cristal·lografia i les seves aplicacions és cabdal per abordar reptes actuals com ara les malalties o els problemes ambientals. 

Simetria i Dalí

La UB s’ha sumat a l’Any Internacional de la Cristal·lografia amb l’organització de diverses activitats per a tots els púbics i també per a estudiants. Avui dimecres, 29 d’octubre, a les 18.30 h, l’aula Ramón y Cajal de l’Edifici Històric acull el col·loqui «Simetria: del cristall a Salvador Dalí», coincidint també amb el vint-i-cinquè aniversari de la mort de Dalí. Participaran en aquesta activitat Lourdes Cirlot, catedràtica d’Història de l’Art i vicerectora de Relacions Institucionals i Cultura, que parlarà de la simetria en l’obra de Dalí; Miquel Àngel Cuevas, professor emèrit del Departament de Cristal•lografia, Mineralogia i Dipòsits Minerals, que abordarà el tema de la simetria des de la perspectiva de la cristal·lografia, i Jorge Wagensberg, professor del Departament de Física Fonamental, que explicarà la relació de Dalí amb la ciència. 

El dia del cristall

Per primer cop, la Facultat de Geologia organitza El dia del cristall, una jornada dirigida als estudiants que tindrà lloc el dia 5 de novembre. Començarà a les 9 del matí amb la conferència «Un món de cristalls», a càrrec del professor Miquel Àngel Cuevas; a continuació, es projectarà el documental de Javier Trueba “El misterio de los cristales gigantes”, que anirà seguit d’un col•loqui amb la participació d’Àngels Canals. Al llarg del matí, els estudiants participaran en una gimcana cristal•logràfica. Així mateix, també es podrà visitar al vestíbul de la Facultat l’exposició «Viatge al cristall», l’adaptació al català de l’exposició francesa «Voyage dans le cristal», formada per un conjunt de pòsters que permeten descobrir les diferents facetes de la cristal•lografia i dels cristalls.

Finalment, el 19 de novembre s’inaugurarà l’exposició «Cristalls a la llum dels raigs X» a la Biblioteca de Física i Química de la UB, una mostra bibliogràfica en què també ha col·laborat la Biblioteca de Geologia. La mostra commemora el centenari dels Nobel de Física Max von Laue (1914) i W. H. Bragg i W. L. Bragg (1915), descobridors de la difracció i la refracció de raigs X sobre estructures cristal·lines.

Nova edició del concurs de Cristal·lització

La UB convoca per quart any consecutiu el Concurs de Cristal·lització a l’Escola, una activitat coordinada per la Unitat de Cultura Científica i d’Innovació (UCC+i) de la UB, i organitzada conjuntament amb la UAB,  la URV i la Fundació la Caixa. El concurs està dirigit a alumnes de segon cicle d’educació secundària i de batxillerat.

La cristal•lografia està present en molts àmbits de la nostra vida quotidiana i és la base del desenvolupament de nous materials, des de la pasta de dents fins als components d’un avió. Al llarg de la història, s’han concedit vint-i-tres premis Nobel a treballs relacionats amb aquesta àrea, bona prova de la rellevància d’una disciplina que encara és un camp prometedor per a la recerca. L’Any Internacional de la Cristal•lografia coincideix també amb el naixement de la cristal•lografia moderna, ara fa cent anys, amb el descobriment de la difracció de raigs X, una tècnica àmpliament utilitzada per determinar, entre d’altres, l’estructura de les proteïnes, i que va ser clau per determinar l’estructura de l’ADN. La celebració també coincideix amb el 400 aniversari de la primera observació de la simetria en els cristalls de gel (Kepler, 1611), troballa que va significar l’inici de l’estudi de la simetria dels materials.♦

Notícia anterior
Notícia posterior
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere