Premsa universitària de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l'Alguer|dimarts , octubre 16, 2018
Sou aquí: Home » Cultura » Un llibre relata els vincles entre Miró i Hemingway a través del quadre ‘La masia’ / Publicacions de la Universitat de València

Un llibre relata els vincles entre Miró i Hemingway a través del quadre ‘La masia’ / Publicacions de la Universitat de València 

compartir

20120830-La-masia-de-Joan-Miro

‘La Masia’ (1925) va ser un quadre especial per Miró. Inspirat en la seva casa d’estiueig a Mont-roig del Camp (Baix Camp), es considera un dels últims quadres d’estil figuratiu de l’artista fins al Miró més simbòlic. Una vegada acabat, però, no l’aconseguia vendre. Va ser Ernest Hemingway qui li va comprar quan es van conèixer a París gràcies a un ‘crowdfunding’ del segle XX que va impulsar entre els seus amics per poder regalar-li a la seva primera esposa. ‘La masía. Un Miró para Mrs. Hemingway’ (Publicacions de la Universitat de València), del professor i periodista Alex Fernández de Castro (Barcelona, 1966), relata els vincles entre l’artista i l’escriptor i és el resultat de cinc anys de recerca i documentació des de Mont-roig del Camp fins a Boston, passant per Barcelona i Palma.

L’any 1925, Ernest Hemingway (Oak Park, Illinois, 1899) li va regalar a la seva primera esposa, Hadley, l’obra de Joan Miró ‘La masia’ (1925), que mostrava la casa d’estiueig de la família de l’artista a Mont-roig del Camp. Quan l’escriptor i Hadley es van divorciar, ella es va quedar amb la pintura. El 1934, però, Hemingway va recuperar ‘La masia’ i ja no se’n va separar mai més. L’obra ha fet un recorregut que l’ha portat a recórrer diversos països del món fins arribar a la National Gallery of Art de Washington DC, on s’exposa actualment.L’any 1959, Miró va escriure a Hemingway i li va reconèixer que era un quadre al que donava una “importància capital, no només des del punt de vista artístic sinó també humà”. “Em fa molt feliç que el tinguis tu”, li explicava. Quan va morir l’escriptor, la tela va ser donada per la seva vídua, Mary Welsh, a la National Gallery of de Washington DC. Probablement, part de l’estima per l’obra li venia, segons Alex Fernández de Castro, perquè l’any que els pares de Miró van comprar la finca, el 1911, coincideix en el moment en què li van permetre dedicar-se professionalment a la pintura.A ‘La masía. Un Miró para Mrs. Hemingway’, Alex Fernández de Castro presenta el resultat d’una recerca documental exhaustiva a partir de la descoberta del Mas Miró, ‘La masia’ i la rellevància d’aquesta obra en les trajectòries personals i artístiques de Miró i Hemingway. El volum repassa els orígens del pintor i l’escriptor, les dificultats dels seus inicis artístics, com es van conèixer en el París dels anys vint, i inclou anècdotes, com la passió compartida per la boxa. De fet, segons l’autor del volum, es tracta d’una “doble biografia contrastada” de Miró i Hemingway amb el quadre “com a fil conductor”. Ambdós artistes comparteixen la passió pel camp i el rebuig a les grans ciutats i Fernández de Castro creu que Hemingway va veure en ‘La Maria’ aquella “Espanya rural que tant li agradava”. L’afició per la boxa i el conflicte amb els pares per dedicar-se professionalment a l’àmbit eren altres “punts d’encontre” entre Miró i l’escriptor.♦

Related posts: