Premsa universitària de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l'Alguer|dimarts , agost 22, 2017
Sou aquí: Home » Recerca » Més enllà de l’entreteniment: com les sèries de TV influeixen en la construcció de les identitats / Universitat de les Illes Balears

Més enllà de l’entreteniment: com les sèries de TV influeixen en la construcció de les identitats / Universitat de les Illes Balears 

compartir

uib

El grup de recerca en Representació, Ideologia i Recepció en la Cultura Audiovisual de la Universitat de les Illes Balears analitza les relacions entre les produccions televisives nord-americanes de l’era post 11-S i els canvis socials de la darrera dècada 

Les sèries televisives han viscut els darrers anys un auge important. En paral·lel, s’ha incrementat l’interès acadèmic per aquest fenomen des de l’àrea dels anomenats estudis televisius, que des d’una perspectiva transversal i interdisciplinària ha posat en el seu punt de mira les produccions de ficció televisiva.

Des de la Universitat de les Illes Balears, el grup de recerca en Representació, Ideologia i Recepció en la Cultura Audiovisual(RIRCA) fa deu anys que treballa en aquest camp de recerca, i els seus investigadors han publicat nombrosos treballs relacionats amb la ficció televisiva contemporània. El darrer projecte d’aquest grup, que tot just ara acaba, és «El paper de la ficció televisiva en els processos de construcció identitària del segle XXI» (2014-2017), que ha tingut com a objecte d’estudi sèries destacades de la ficció televisiva nord-americana de l’era post-11-S, com són House of Cards(Netflix, 2013-), Orange is the New Black (Netflix, 2013-), Orphan Black (BBC America, 2013-), Girls (HBO, 2012-), Masters of Sex (Showtime, 2012-), Person of Interest (CBS, 2011-), Boardwalk Empire (HBO, 2010-2014), Fringe (Fox, 2008-2013), Bionic Woman (NBC, 2007), Mad Men (AMC, 2007-) i Westworld (HBO, 2016).

Aquest projecte partia de la constatació que la ficció audiovisual, en general, i la ficció televisiva, en particular, tenen un paper important en la remodelació i la reconducció d’actituds socials individuals i col·lectives, en la mesura que actuen com a element connector entre les audiències i la realitat, i són un mitjà fonamental a través del qual els públics contemplen el món. En aquest sentit, els investigadors del RIRCA s’han servit d’aquestes sèries per analitzar els processos de construcció d’identitats en el segle XXI.

Des de la perspectiva que la identitat -o les identitats- no és un fenomen immutable, sinó que s’ha d’entendre com una teranyina de significats socials canviants, l’equip de la UIB ha estudiat la ficció televisiva com un producte cultural que influeix en l’imaginari col·lectiu. Aquesta anàlisi s’ha fet bàsicament sobre tres eixos: la identitat sexual i de gènere; les repercussions dels avanços tecnològics i científics sobre la construcció de la identitat; i el fenomen fandom i la cultura participativa.

Fruit d’aquest projecte, l’equip del RIRCA destaca que la ficció televisiva té com a característica principal la seva estreta relació amb l’imaginari de la contemporaneïtat no només pels temes que desenvolupa sinó també pel seu grau d’hibridesa estètica i conceptual. La ficció contemporània resulta, així, una espècie de mirall on es qüestionen els discursos hegemònics —ja siguin nacionals o globals— tot oferint, en la majoria dels casos, discursos contrahegemònics i crítics que incideixen especialment en una reflexió entorn de la identitat en el sentit més ampli del terme (sexual, emocional, ideològica, individual, col·lectiva) i la memòria com a part fonamental en la construcció identitària.

L’equip del RIRCA que participa en aquest projecte el formen la doctora Marta Fernández Morales, investigadora principal del projecte fins a 2016; la doctora Patrícia Trapero Llobera, investigadora principal del RIRCA i actual investigadora principal del projecte; i el doctor Rubén Jarazo Álvarez. També hi participen la doctora María Dolores Narbona Carrión, de la Universitat de Màlaga; la doctora María Isabel Menéndez Menéndez i el doctor Ignacio Fernández de Mata, de la Universitat de Burgos; el  doctor Iván Bort Gual i el senyor Ignacio Bergillos García, del CESAG-Universitat Pontifícia de Comillas. A més, també hi han col·laborat la doctora Astrid Maria Fellner, de la Universitat de Saarland (Alemanya); la doctora Viera Novakova, de la Universitat Pavol Josef Safarik (Eslovàquia); i la doctora Meritxell Esquirol Salom, de la Universitat de Girona.

El projecte «El paper de la ficció televisiva en els processos de construcció identitària del segle XX» (FFI2014-55781-R), que finança el Ministeri d’Economia i Competitivitat, és la continuació de dos projectes de recerca anteriors, que són «Dramatúrgies televisives contemporànies» (HUM2007-61753/FILO) i «Amenaces globals i pors de la vida quotidiana en la ficció audiovisual contemporània: la imatge de la realitat després de l’11-S» (FFI2011-25404).

Fins al moment, els resultats del projecte són: l’edició de sis llibres conjunts, la publicació de dotze articles en revistes d’impacte, quatre capítols de llibre en editorials indexades a l’Scholarly Publishers Indicators (SPI) i setze participacions amb comunicació en reunions científiques de caràcter internacional. ♦

Related posts: