Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

Les seccions oficials del “Festival Internacional de Cine de València – Cinema Jove” reflecteixen l’atenció dels joves realitzadors pels conflictes ètics i socials del seu temps

Data publicació
Notícia anterior
Notícia posterior

El festival ha seleccionat 9 llargmetratges, 57 curts i 11 websèries de més de 20 nacionalitats

Les pel·lícules sobre la transició a l’edat adulta i les ficcions basades en fets autobiogràfics tenen una presència destacada en aquesta edició

El Kazakhstan debuta en el festival amb dos títols a concurs: el llargmetratge ‘Happiness’ i la websèrie ‘The Gambler’

La complexitat de les relacions paternofilials durant el trànsit cap a la vida adulta, les reflexions al voltant de la idea de justícia i la cara oculta de les xarxes socials són alguns dels temes que aborden els llargmetratges, els curtmetratges i les websèries que competiran en les seccions oficials de la 37a edició del “Festival Internacional de Cine de València – Cinema Jove”. “Un any més, seguim sorprenent-nos amb el treball de creadors nous que busquen la seua pròpia veu i aconsegueixen transmetre les seues idees de manera contundent i eficaç”, assenyala Carlos Madrid, director de la trobada.

El Festival Internacional de Cine de València – Cinema Jove, organitzat per l’Institut Valencià de Cultura i reconegut per la Federació Internacional de Productors de Films (FIAPF), ha programat nou llargmetratges procedents de països com Itàlia, Lituània i Turquia. Una selecció en què es detecta el creixent interés dels joves directors per la metabolització de les seues experiències personals a través de la ficció. “La secció oficial de llargmetratges d’enguany retrata, quasi en la totalitat, personatges femenins empoderats i resilients; històries familiars aparentment xicotetes, però amb un clar compromís polític”, assenyala Ana Catalá, membre del comité de selecció.

Reconeguda amb el Premi de l’Associació de la Premsa Estrangera de Hollywood en l’última Mostra de Venècia, ‘La Tana’ (Itàlia) està protagonitzada per un xic de camp, tímid i ingenu, que s’enamora d’una misteriosa xica amb qui construeix una relació que els farà enfrontar-se junts al secret que ella oculta: la malaltia de sa mare. El primer llarg de la directora Beatrice Baldacci connecta amb el curt documental de 2019 ‘Superheroes With Superpowers’, en el qual recordava la relació amb sa mare, que patia un trastorn neurodegeneratiu.

‘Geranium’ (Turquia) arriba a Cinema Jove després de triomfar en el Festival Internacional de Cine d’Istanbul 2021. Defne, de 19 anys, ha de tornar a la seua ciutat natal després d’un vessament cerebral de son pare. Les sessions de rehabilitació els donaran l’oportunitat de curar la seua fràgil relació. El seu director, Çaglar Bocut, també va passar en 2009 per una situació semblant.

En ‘Feature Film About Life’, la directora lituana Dovil? Šarutyt aborda la paradoxa d’una jove que troba un estrany alleugeriment terapèutic en el procés d’organització del funeral de son pare.

Cinema Jove estrenarà a l’Estat espanyol la primera cinta bengalí que accedeix a la secció oficial de Cannes. En ‘Rehana’, la càmera d’Abdullah Mohammad Saad és testimoni de la busca de justícia per part d’una professora adjunta en un hospital universitari. Una reflexió sobre l’ètica, la masculinitat tòxica i la conciliació familiar.

‘Small, Slow but Steady’, de Shô Miyake, ens situa al Japó durant els temps de la COVID. Un drama protagonitzat per una dona amb discapacitat auditiva que compagina el seu treball de cambrera amb la boxa professional.

L’alemanya ‘Ich Ich Ich’ explora amb humor i un toc surrealista el conflicte que es genera en una parella després que una jove rebutge la proposició de matrimoni del seu nóvio.

El Kazakhstan, una de les potències de cine emergent de l’actualitat, debuta en la secció oficial de llargmetratges amb ‘Happiness’, una pel·lícula de ritme pausat, sostingut per una posada en escena mil·limètrica i un ambient asfixiant, que compon un dur retrat en femení d’una societat patriarcal en procés de descomposició.

‘The Stranger’, excel·lent debut del director ucraïnés de pares siris Ameer Fakher Eldin, retrata un home immers en una crisi existencial amb el teló de fons de la tensió política en els alts del Golan. Es va estrenar en la 78a edició de la Mostra de Venècia, on va guanyar el Premi Edipo Re a la millor pel·lícula.

El nové llarg a concurs és ‘Jet Lag’, un vídeo-assaig signat per Zheng Lu Xinyuan i estrenat en la Berlinale 2022. Narra el viatge que l’autora realitza amb la seua família, des de la Xina fins a Birmània, per a esbrinar què li va ocórrer al seu besavi, desaparegut en els anys quaranta.

Curtmetratges amb l’empremta de l’actualitat

La secció oficial de curts, que reuneix 57 títols, torna a ser un aparador de la millor producció internacional en xicotet format. Hi destaquen la recentment guanyadora de la Palma d’Or en el Festival de Cannes, ‘The Water Murmurs’, que recull de manera poètica les contradiccions, els afectes i el sentiment de soledat que viu una jove quan afronta les conseqüències de l’impacte d’un asteroide contra la Terra; la russa ‘Trap’, Os d’Or al millor curt en la Berlinale; el terror domèstic de la italiana ‘The Parent’s Room’, seleccionada en la Setmana de la Crítica a Cannes; ‘In Flow of Words’, millor documental a Clermont-Ferrand i premi a la direcció a Locarno, que segueix les narracions de tres intèrprets del Tribunal Penal Internacional per a l’antiga Iugoslàvia; i ‘Harta’, de Júlia de Paz, que relata la trobada d’una xiqueta amb son pare en un centre de trobada familiar a causa d’una sentència de violència de gènere.

Laura Pérez, membre del comité de selecció de curtmetratges, destaca la varietat de gèneres i temàtiques. “Hi destaquen les històries que parlen de la complexitat de les relacions paternofilials, del trànsit a l’edat adulta o del dur procés d’abandonar el niu. Són pel·lícules del seu temps, molt atentes als conflictes socials, religiosos i polítics actuals”.

Onze websèries de nova fornada

En la secció oficial de websèries s’han seleccionat onze produccions, entre les quals torna a haver-hi, un any més, obres del Canadà, Austràlia i l’Argentina.

El Kazakhstan, un país molt desconegut en el món de les websèries, entra a concurs per primera vegada en Cinema Jove amb ‘The Gambler’. Destaca també la mirada poètica de la producció libanesa ‘Ana Beirut’ i la sorprenent comèdia negra canadenca ‘Je ne suis pas un robot’, centrada en el món dels moderadors de contingut en les xarxes socials i les conseqüències psicològiques derivades del seu treball.

Rodada amb càmera i un telèfon mòbil, ‘Hacked’ ens parla del consum de xarxes socials i Internet per part de la joventut actual. Aquesta websèrie belga, defesa brillantment pel seu elenc d’actors, ha sigut premiada en l’última edició de Cannes Series.

‘Cosas de chicxs’, una senzilla i dolça websèrie argentina dirigida per Mariano Pozzi, s’estrena a Espanya de la mà de Cinema Jove. És, a més, una de les poques produccions d’aquest gènere que retrata els conflictes propis dels preadolescents.

Notícia anterior
Notícia posterior
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere