Universitat de València : Els periodistes Ramón Lobo i Montserrat Boix animen les ONGD a canviar les estratègies comunicatives
Universitat de València : Els periodistes Ramón Lobo i Montserrat Boix animen les ONGD a canviar les estratègies comunicatives i adaptar-se a les xarxes
Els periodistes Ramón Lobo i Montserrat Boix han coincidit aquest dijous en animar les ONGD a canviar les seues estratègies comunicatives i adaptar-se a les xarxes socials per aconseguir una major visibilitat en el mapa mediàtic. Ho han fet en la primera de les jornades sobre ‘Periodisme i Cooperació: el Sud als mitjans de comunicació’ que continua aquesta vesprada amb una conferència oberta al públic a càrrec de Ramón Lobo.
Ramón Lobo s’ha referit a la crisi econòmica actual per a afirmar que aquesta “està acabant amb la base del periodisme”. “No hi ha carrer, tot està enllaunat, no es cobreix, sols es declara”, ha dit. En aquest sentit, el periodista ha criticat les polítiques socials dels governs i ha animat la ciutadania a reclamar els seus drets. “Cal exigir polítiques. No es pot privatitzar la responsabilitat que tenen els governs d’ocupar-se de qui ho necessita”, ha sostingut. Quant al tractament informatiu dels conflictes, ha indicat que el professional de la informació “ha de treballar des del respecte absolut a les víctimes” i, per tant, “la informació no pot ser una segona violació de drets”.
Montserrat Boix, per la seua banda, ha insistit en què “per damunt de tot està el dret a la informació, la comunicació i l’accés al coneixement de la ciutadania”, un fet que està regulant-se legalment a Amèrica Llatina, on la nova constitució de l’Equador, per exemple, ja reflecteix aquest dret; i com a periodista televisiva (treballa en la redacció d’Internacional dels Serveis Informatius de TVE), ha reconegut que les imatges són el principal condicionant de la informació que es fa sobre els conflictes a la televisió, “independentment del seu interés”.
Així, Boix ha recordat que ja no es fa informació sobre Mali, per exemple, i ha instat les ONGD a apostar per la comunicació no utilitarista, canviant les seues estratègies, com la utilització de les xarxes socials, especialment Twitter, on estan presents molts periodistes als quals es pot arribar amb immediatesa sense importar on s’estiga produint el conflicte en eixe moment. “Les xarxes et permeten treballar d’una altra forma, no cal fer cridades i cridades per telèfon, es pot arribar més lluny, compartir dades i fonts diverses”, ha indicat.
La fundadora del bloc ‘Mujeres en Red’ ha animat les ONGD, així mateix, a convertir-se en xicotetes productores audiovisuals per a incloure la cooperació en els grans mitjans. D’aquesta manera, en la seua opinió, les organitzacions podrien plantejar estratègies globals de comunicació i generar productes de qualitat amb credibilitat. “No hi ha diners, però tenim idees, a les quals cal donar via lliure i potenciar la ciutadania estiga on estiga”, ha manifestat.
A aquestes intervencions els ha seguit un taller durant el qual ambdós periodistes han dut a terme un debat amb els assistents per tal de determinar altres estratègies que optimitzen el treball de les ONGD i millorar així la informació sobre les relacions Nord/Sud. La jornada també ha comptat amb la participació de Corina Mora i Oti Margarit, responsables de la Plataforma 2015ymás de Madrid y la Comunitat Valenciana, respectivament.
Periodisme i compromís
El pròxim dia 30, el Col·legi Major Rector Peset serà l’escenari de la segona i darrera jornada en la qual es plantejarà una taula redona titulada ‘Propostes de comunicació alternatives: periodisme i compromís’. Hi participaran els periodistes Lola Huete, coordinadora dels blocs del País Digital i fundadora del bloc ‘África no es un país’; i Juan Carlos de la Cal, cofundador de Gea Photowork, grup multidisciplinar de reconeguts professionals, integrat per cineastes, periodistes, fotoperiodistes i guionistes, que treballen les realitats del Sud.
Les jornades, a les quals s’ha inscrit més d’un centenar de periodistes, estan organitzades pel Patronat Sud-Nord, la Càtedra UNESCO de la Universitat de València i la Plataforma 2015ymás, i formen part d’una sèrie d’activitats i tallers de reflexió duts a terme per aquesta plataforma i la Universitat dins del marc del procés de diàleg per a l’enfortiment de la cooperació valenciana, que va arrancar el passat mes de febrer i que es perllongarà fins a juny.
Aquest procés ha estat concebut com un espai de reflexió i proposta col•lectiva amb la finalitat de millorar la planificació, la rendició de comptes i la comunicació social realitzada des de les entitats locals valencianes, i s’incardina en la revisió analítica que, sobre la cooperació a les administracions públiques valencianes, van presentar els investigadors Juanjo Iborra i Guillermo Santander en 2012.
Col·laboren en aquest projecte, que compta amb el cofinançament del Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació, l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL) de la Universitat de València, el Grup d’Estudis en Desenvolupament, Cooperació i Ètica (GEDCE), la Unió de Periodistes Valencians, la Coordinadora Valenciana d’ONGD, el Col·legi Major Rector Peset i les universitats Jaume I de Castelló i Politècnica de València.♦