Lluita contra la ciberdelinqüència: l’ENISA i Europol signen un acord estratègic de cooperació
Els responsables de l’ENISA i d’Europol han signat avui, a la seu d’Europol a l’Haia, un acord estratègic per facilitar la cooperació contra la ciberdelinqüència i l’intercanvi de coneixements en la matèria.
ÀMBIT
El propòsit de l’acord és millorar la cooperació entre Europol, el Centre Europeu de la Ciberdelinqüència (EC3) i l’ENISA, a fi de donar suport als Estats membres i a les institucions de la UE per prevenir i combatre la ciberdelinqüència. L’acord no cobreix l’intercanvi de dades personals.
Concretament, la cooperació pot consistir en:
- l’intercanvi de competències i coneixements específics
- l’elaboració d’informes de situació generals
- informes resultants d’anàlisis estratègiques i bones pràctiques
- millora de la capacitació, a través de la formació i la sensibilització, per protegir la seguretat de la xarxa i de la informació a escala europea.
L’ENISA és membre del Consell de Programació de l’EC3, i l’EC3 pertany al seu cop al Grup Permanent d’Agents Interessats de l’ENISA, que assessora al Director de l’Agència sobre el programa de treball anual i les prioritats. L’ENISA i l’EC3 sempre han mantingut una estreta col·laboració per enfortir la ciberseguretat i abaixar la ciberdelinqüència a la UE. Aquesta cooperació ha permès, entre altres coses, elaborar un document conjunt sobre la mitigació de les xarxes infectades (botnet), participar en el Mes Europeu de la Ciberseguretat, realitzar ciberexercicis com ara CiberEuropa, redactar una guia de bones pràctiques per a equips de resposta a emergències informàtiques (CERT) i millorar la col·laboració entre aquests equips i la policia a través de tallers i conferències.
Udo Helmbrecht, Director Executiu de l’ENISA, i Rob Wainwright, Director d’Europol, han declarat conjuntament que “aquest acord és un pas important de la lluita contra uns ciberdelinqüents que cada vegada són més hàbils i inverteixen més temps, diners i mitjans humans en atacs amb objectius precisos. L’acord demostra que estem fermament compromesos a contribuir conjuntament, dins els nostres àmbits d’especialització, i a ajudar-nos mútuament a fi d’aconseguir que Europa sigui un lloc més segur a la xarxa. Es calcula que la ciberdelinqüència costa a l’economia mundial més de 400.000 milions de dòlars anuals1. Col·laborant estretament i compartint la nostra experiència reforçarem la capacitat europea de combatre els ciberdelinqüents”.
L’ENISA és un organisme especialitzat en ciberseguretat. Té la seu a Càndia i una oficina a Atenes (Grècia), i ofereix assistència als Estats membres de la UE, la Comissió i tots els interessats en la prevenció i l’actuació davant els problemes de seguretat de les xarxes i la informació.
*Europol, Oficina Europea de Policia, amb seu a l’Haia (Països Baixos), és responsable de la cooperació policial a la UE i de reforçar les mesures adoptades pels Estats membres per prevenir i combatre la delinqüència organitzada, el terrorisme i altres formes de delictes greus que afectin a més d’un Estat membre (Decisió 2009/371/JHA del Consell). El Centre Europeu de la Ciberdelinqüència (EC3) té la seu amb Europol i és el punt de referència de la lluita contra la ciberdelinqüència a la UE. Ajuda els Estats membres i les institucions de la UE a desenvolupar capacitats operatives i analítiques d’investigació i cooperació amb col·laboradors internacionals en la matèria. S’ocupa específicament del frau als pagaments per internet, de l’explotació sexual infantil i dels delictes que afecten a infraestructures crítiques i sistemes d’informació a la Unió Europea.♦