Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

Ideen una eina per visualitzar l’impacte de la destrucció d’una llengua

Data publicació
Notícia anterior
Notícia posterior

CALLAR

    Físics de la Universitat de Girona (Udg) i de l’Autònoma de Barcelona (UAB) han ideat una eina per visualitzar l’impacte de la destrucció lingüística amb la finalitat de poder revertir-la.

   L’estudi, fet pels investigadors Neus Isern i Quim Fort, s’ha publicat a la revista ‘Journal of the Royal Society Interface’, i el projecte s’ha realitzat en el marc del Consolider SimulPast, dedicat a la simulació de la història humana.

   Els investigadors han aplicat els seus coneixements a la “substitució lingüística”, és a dir, quan l’idioma autòcton d’una regió se sotmet a la influència d’un idioma veí considerat més avantatjós socialment i econòmicament, segons ha informat aquest dimarts la Udg en un comunicat.

   El model permet estimar en quina mesura les llengües es troben amenaçades i, per tant, són útils per dissenyar accions per controlar o revertir la destrucció de la diversitat lingüística.

   Concretament, els físics han definit uns paràmetres que permeten estimar la velocitat –en quilòmetres per any– que l’idioma més avantatjós s’expandeix geogràficament sobre l’autòcton.

   Tot i que l’estudi s’ha centrat en el gal·lès, el quítxua i el gaèlic escocès, aquests paràmetres “es poden extrapolar a idiomes de parlants a països on els governs no s’han preocupat de la seva conservació”, mentre que és més complicat estudiar altres llengües, com el català, que estan més protegides gràcies a l’existència d’una política lingüística.♦

 

Notícia anterior
Notícia posterior
PUBLICITAT
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere