El SÂLMON< FESTIVAL torna a explorar el llenguatge del moviment i les “altres vies” d’apropar-se al públic
La tercera edició del SÂLMON< FESTIVAL se celebrarà del 26 de novembre al 5 de desembre amb una programació que novament reflexa la feina d’una sèrie d’artistes a la fàbrica de creació el Graner al llarg del darrer any. El “llenguatge personal” i les creacions basades en el moviment són l’ADN d’aquest festival de creació contemporània local, amb alguns convidats internacionals. Una de les apostes del certamen és establir diàleg entre els artistes, els professionals i, sobretot el públic. Per això, algunes de les propostes transcendeixen el marc habitual d’espectacle escènic a la recerca “d’altres vies”, altres formats, per arribar a la gent. El Mercat de les Flors és la seu principal del festival.
Elena Carmona, coordinadora del festival SÂLMON< FESTIVAL, ho resumia així aquest dilluns: “No és trencar amb res, sinó explorar altres vies. Ja sabem què és treballar dins de l’escenari, la majoria de programacions teatrals ho fan, i el context d’un festival és el millor per explorar altres vies. Treballem amb artistes que no només estan posats en fer espectacles”. Aquest és l’esperit del SÂLMON< FESTIVAL, un festival cuinat al centre de creació escènica el Graner, espai impulsat i gestionat pel Mercat de les Flors, que enguany compta amb 100.000 euros de pressupost. Com a tal, dóna suport a creadors contemporanis “a la recerca d’un llenguatge personal” en l’àmbit del llenguatge del moviment, des de punts de partida diversos, estètiques i llenguatges diferents. Carmona es referia, específicament, a la voluntat del festival de mostrar propostes que transcendeixen l’espectacle d’alt de l’escenari, amb un públic assegut a la seva butaca. Per a fer-ho, compten amb la complicitat del MNAC, l’Institut del Teatre, la Sala Hiroshima i l’Espai nyam-nyam, on es podran veure exemples d’aquestes “noves vies” d’exhibició. Amb tot, però, aquesta és només una petita part de la programació, bona part de la qual es veurà al Mercat de les Flors, en un format escènic ‘convencional’. Enguany el lema del festival és ‘Que el futur es faci present!’, i fa referència a les “noves formes de fer, imaginar i compartir allò artístic” i a la constatació que la tasca de l’artista és important “pel seu poder de desbordar i posar en qüestió els límits del que coneixem”. Entre d’altres, es podran veure els nous treballs de Manuel Rodríguez, Aimar Pérez Galí, Albert Quesada, Roser López Espinosa, Sra. Polaroiska, Colecivo N-340, El Conde de Torrefiel, fins i tot un concert de Les Sueques. La programació artística s’ha duplicat, però no així el nombre total d’espectacles, i és que un canvi significatiu és que enguany només hi ha un passi de cada un dels espectacles, fomentant un major ventall de propostes a veure, ha destacat el director del Mercat de les Flors, Francesc Casadesús. Enguany es tanca també una etapa que fins ara vinculava la programació internacional a ‘Modul-dance’, un projecte europeu de quatre anys de durada que ha facilitat la mobilitat de 52 artistes seleccionats i 20 cases de dansa europees de 16 països diferents. Durant aquest temps el Graner ha acollit en residència a més d’una dotzena d’artistes internacionals associats al projecte europeu. Aquest any seran presents Jefta van Dinther, Tânia Carvalho i Mala Kline, així com també les dues companyies catalanes escollides dins del projecte modul-dance: Los Corderos i La Veronal. En aquest aspecte, Elena Carmona ha destacat el fet que el festival busca una relació de continuïtat amb l’artista i la seva presència al festival. “Volem explotar el potencial d’algú que ja ha vingut abans”, local o internacional, ha puntualitzat. En paral·lel, SÂLMON< FESTIVAL acull durant tres dies la conferència de cloenda del projecte europeu, que reunirà a Barcelona artistes internacionals i als directors de les principals cases de dansa europees. Una trobada que explora diferents metodologies de treball i aproximacions a la dansa i la creació contemporània.♦