Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

El CREAL celebra 10 anys de recerca d’excel·lència en salut ambiental amb un simposi sobre el futur de l’epidemiologia ambiental

Data publicació
Notícia anterior
Notícia posterior

images (1)

En només 10 anys el Centre de recerca en epidemiologia ambiental (CREALs’ha convertit, sota el model CERCA i l’impuls de la recerca a Catalunya, en un dels centres internacionals més destacats en recerca en salut ambiental i un dels centres de recerca biomèdica d’excel·lència a nivell estatal. Els patrons del CREAL són la Generalitat de Catalunya, el Consorci MAR Parc de Salut de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra. El CREAL mostra un gran balanç en el seu desè aniversari: ha liderat 11 projectes europeus i els investigadors del centre han liderat 43 work packages a 26 projectes europeus. Segons l’índex SCIMAGO 2014 (període 2010-2014), el CREAL ocupa el primer lloc a España en factor d’impacte normalitzat i el segon lloc a nivell d’excel·lència. Els seus investigadors tenen també un important rol assessor en organismes internacionals com l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i l’Agència Internacional per a la Investigació sobre el Càncer (IARC).

L’origen del CREAL: vocació de recerca al servei de la salut pública

El CREAL, que s’ubica a les instal·lacions del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), es va constituir en desembre de 2005. El seu origen va estar a les activitats en recerca epidemiològica desenvolupades per la Unitat de Recerca Respiratòria i Ambiental de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM), liderada pels Drs. Josep M Antó, Jordi Sunyer i Manolis Kogevinas, director i codirectors del CREAL respectivament. El Dr. Antó destaca que «durant aquests 10 anys la recerca del CREAL ha contribuït a dotar d’evidència científica a moltes decisions i polítiques de salut pública d’un ampli ventall d’institucions de tot el món, des del Parlament de Catalunya fins a l’Agencia de Protecció Ambiental dels Estats Units d’Amèrica. Aquesta vocació de servei a la salut pública i a la protecció de la salut és el que ha inspirat al CREAL en aquests 10 anys. La integració amb ISGlobal accentuarà encara més aquesta vocació al serveis de les poblacions més vulnerables i desafavorides d’arreu del món».

Per una altra banda, el Dr. Sunyer explica que «segons l’estudi mundial de la càrrega global de les malalties, la contaminació de l’aire es troba entre els deu determinants de salut més importants, inclús per sobre del colesterol. Als darrers anys hem descobert que la contaminació afecta el creixement prenatal, el pes al néixer, la simptomatologia respiratòria als primers anys, el creixement de la funció pulmonar i el creixement del desenvolupament mental».

Líder internacional en el seu àmbit

En l’actualitat, al CREAL hi treballen 125 persones distribuïdes en sis programes de recerca diferents, que abasten una àmplia gamma d’exposicions ambientals, entre les que destaquen la contaminació de l’aire, les radiacions i la contaminació de l’aigua, i els seus efectes sobre la salut, en particular sobre la salut infantil, el càncer i la salut respiratòria. El CREAL compta amb 13 grups de recerca y 58 investigadors, des d’investigadors sènior fins a investigadors predoctorals. També hi participen altres membres com estadístics, tècnics i personal administratiu de suport a la recerca.

El comitè científic extern del CREAL, presidit fins novembre de 2014 pel professor Jonathan Samet, director de l’Institut de Salut Global de la Universitat del Sud de Califòrnia, i des d’aquesta data pel professor David Savitz, vicepresident de recerca i professor d’Epidemiologia a la Brown University, va reconèixer en la seva darrera visita que «CREAL s’ha convertit en un dels millors centres europeus d’epidemiologia ambiental. De fet, és un líder global en el desenvolupament de la investigació de més alta qualitat i líder de moltes col·laboracions europees».

El futur  

El CREAL, centre aliat ISGlobal, com tots els centres de recerca, ha patit i estat patint encara els efectes de la crisi, tot i que s’ha pogut mantenir com un centre de referència internacional gràcies, sobretot, pel finançament europeu per la recerca i pel suport dels seus Patrons. El nou Institut de Salut Global ampliarà el temes de recerca i l’aplicació de la recerca per la prevenció de les malalties, a nivell global tractant malalties infeccioses i cròniques. El Dr. Kogevinas explica que «el futur passa per créixer per ser encara més competitius a nivell europeu i internacional. Al llarg dels darrers anys, l’aliança entre el CREAL i ISGlobal ha desenvolupat un innovador clúster de recerca d’èxit amb capacitat per abordar els reptes en el camp de la salut, incloent les malalties infeccioses i no transmissibles, amb especial èmfasi en els determinants mediambientals. La integració del CREAL amb ISGlobal crearà a Barcelona uns dels centres més grans de salut global a nivell internacional».

Amb motiu de l’aniversari del CREAL, el proper 27 de novembre tindrà lloc un simposi que reunirà una sèrie de joves líders científics en el camp de la salut pública per parlar sobre el futur de  l’epidemiologia ambiental durant els propers 20 o 30 anys i tractar quins riscos s’estudiaran i els mètodes i les eines que estaran disponibles per fer els estudis.♦

 

PROGRAMA del Simposi … CLICAR AQUí

Notícia anterior
Notícia posterior
PUBLICITAT
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere