El Sónar tanca amb 115.500 visitants i anuncia que amplia la ruta internacional
El Sónar va tancar la 23a edició amb 115.500 visitants d’un centenar de països, una xifra lleugerament inferior a la de l’any passat però en la mitjana dels darrers cinc anys. El codirector del festival, Ricard Robles, ha explicat que per procedències, el públic britànic continua essent el més nombrós, seguit del francès, l’alemany i l’italià. Robles ha destacat una presència cada vegada més creixent del públic nord-americà al festival. Per la seva banda, el també codirector Ventura Barba ha destacat la consolidació del format congressual del Sónar+D amb la participació de més de 4.500 professionals. Com a novetats de cara al 2017, s’ampliarà la ruta internacional amb dues noves ciutats: Sónar Istanbul i Sónar Hong Kong.
El Sónar 2016 ha rebut enguany 115.500 espectadors provinents d’un centenar de països diferents. De fet, el 53% de l’audiència ha estat públic internacional, majoritàriament britànic, mentre que la resta, un 47%, prové de Catalunya i la resta de l’estat espanyol. Segons les xifres de l’organització, el Sónar de Dia ha reunit a 46.500 espectadors, mentre que el Sónar de Nit n’ha aplegat 69.000. El festival enguany ha acollit unes 3.000 persones menys que en l’edició anterior, però des de l’organització ho apunten al fet que en l’edició de l’any passat la presència de Chemical Brothers va actuar com a gran reclam. Un dels codirectors del festival, Enric Palau, ha destacat que la 23a edició ha consolidat la seva vocació per l’exploració de nous formats i continguts, tant pel que fa a l’oferta musical, com a l’oferta del Sónar+D, convertint-se en un autèntic “laboratori cultural”. En definitiva, “una casa comú on poden passar coses especials quan es vincula creativitat i tecnologia”, una combinació “natural” que s’ha vist, per exemple, amb propostes com un concert de piano clàssic i propostes molt més radicals a nivell sonor, ha explicat Enric Palau. Segons Palau, l’oferta musical del Sónar d’enguany ha estat marcada per la combinació de les estrenes de grans espectacles com el de Jean-Michel Jarre o Richie Hawtin, l’energia dels ritmes urbans de Skepta o Stormzy o la diversitat rítmica i melòdica de propostes com les de Nicola Cruz o Ata Kak. En total s’han pogut veure 130 actuacions d’un ampli espectre sonor. Un dels escenaris que ha pres rellevància ha estat l’escenari SonarCar, un espai on, per exemple, s’han vist experiències maratonianes de fins a set hores. L’organització també ha destacat que en aquesta edició hagin pres especial rellevància els espectacles i les veus d’artistes amb un alt contingut crític. És el cas de les actuacions d’Anohni, John Luther Adams, Niño de Elche i Los Voluble, Kode9, Brian Eno, Jean-Michel Jarre o Lady Leshurr.
La consolidació del Sónar+D
El director d’Operacions Advanced Music del Sónar, Ventura Barba, ha destacat que després de quatre edicions, el Sónar+D ha trobat el seu format. Segons ha explicat, de manera satisfactòria, “hem aconseguit que la comunitat creativa, la tecnològica, la científica i la del món del negoci dialoguessin entre elles gràcies a un format d’èxit”. “Abans ho dèiem en veu baixa, però ara ja es pot dir que el Sónar+D s’ha convertit en el lloc de referència per a les comunitats creatives i digitals, tant del país com en l’àmbit internacional”, ha destacat. La direcció s’ha mostrat molt satisfeta amb les xifres. Les conferències i tallers han comptat amb l’assistit al voltant de 3.800 persones, i més de 580 professionals han format part de trobades ràpides de treball entre experts, creadors, emprenedors i inversors. Pel que fa a l’àrea de negocis de Sónar+D, l’espai va congregar 30 starups i 46 fons d’inversió, acceleradores i institucions d’una dotzena de països diferents.
Expansió internacional
La ruta internacional del Sónar s’ampliarà l’any 2017 amb dues noves cites. En total seran vuit els emplaçaments repartits per Europa, Àsia i Llatinoamèrica. A partir de l’any que ve, Enric Palau ha anunciat que el festival desembarcarà per primera vegada a Istanbul – 24 i 25 de març- i Hong Kong – 1 d’abril. Les noves ciutats se sumen a la cinquena edició de Sónar Reykjavik i la quarta de Sónar Stockholm. Les dates de les edicions a Bogotà, Buenos Aires i Santiago de Chile encara no se saben però es donaran a conèixer properament.♦