Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

En marxa la 4a edició del “Ramon Margalef Summer Colloquia”

Data publicació
Notícia anterior
Notícia posterior

Colloquia2016-2

Centrat en el tema “Els microorganismes en un món canviant: diversitat i biogeoquímica”,  s’esta celebrant aquesta setmana la quarta edició del Ramon Margalef Summer Colloquia, organitzat per l’Institut de Ciències del Mar i l’Associació Catalana d’Oceanògrafes i Oceanògrafs (ACOIO).

Es tracta d’ una sèrie de trobades d’estiu dirigides a doctors recents i estudiants de doctorat avançats, que es celebren a l’ICM els juliols, des del 2013.

El principal objectiu d’aquest Colloquia és promoure l’intercanvi d’idees entre investigadors joves i altres amb experiència sobre un tema rellevant en Ecologia Marina amb perspectiva multidisciplinària. El tema central del col·loqui canvia cada any. Al 2013 va ser “Interaccions físico-biològiques a oceà”, al 2014 “Una visió a través d’ecosistemes del què l’Ecologia pot aprendre de les pertorbacions naturals i les provocades per l’home”, i al 2015 “Patrons i processos en els ecosistemes marins fronterers”.

Enguany les trobades, que es duen a terme del 10 al 15 de juliol, es centren en els microorganismes marins, i estan coordinades per Josep Maria Gasol i Cèlia Marrasé del Departament de Biologia Marina i Oceanografia. Hi participen 44 estudiants, procedents de 17 països diferents, que es trobaran amb professors provenen dels EUA, Suïssa, Àustria, Aràbia Saudita, Bèlgica, Suècia, França, així com de diverses institucions a Espanya, el País Basc i Catalunya.

“Sabem que els microorganismes marins són responsables de la meitat de la producció primària del planeta, i que les cèl·lules microbianes en els oceans realitzen més del 95% de la respiració total. El canvi de perspectiva dels darrers anys ha estat espectacular i ha creat la disciplina anomenada oceanografia microbiana, la qual porta el lema ‘dels genomes als biomes’ per reflectir l’àmplia gamma d’escales i enfocs metodològics utilitzats en l’actualitat” comenta Gasol.

L’oceanografia microbiana s’ha convertit en un dels camps de recerca més dinàmics. Les principals revistes científiques han dedicat números especials a la disciplina i fundacions privades han creat grans programes per a finançar aquesta investigació. “Com ja reconeixia Margalef, fins i tot amb les limitacions tècniques que tenia, les espècies microbianes dominen numèricament els oceans, però la seva dinàmica poblacional, les complexitats del seu metabolisme, les interaccions sinèrgiques, i les interaccions amb els macroorganismes romanen en gran part inexplorades” afirma Marrasé.

Una comprensió completa de la vida a l’oceà requereix el coneixement dels tàxons microbians marins, les seqüències dels genomes, les seves respostes als canvis físics i químics i la seva influència en els cicles biogeoquímics globals. Els investigadors d’ecologia microbiana de l’ICM son experts en el tema i s’han involucrat darrerament en les expedicions Tara Oceans i Malaspina, en el Cens Internacional de Microbis Marins i l’Ocean Sampling Day.

L’edició d’enguany ha rebut fons de la Fundació AGBAR, la Fundació Gordon i Betty Moore, la Societat Internacional d’Ecologia Microbiana, el Campus d’Excel·lència Internacional en Ciències del Mar i el Comitè Científic d’Investigacions Oceàniques (SCOR).♦

 

Notícia anterior
Notícia posterior
PUBLICITAT
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere