Barcelona, seu del congrés World of Health IT de salut connectada
L’organització internacional HIMSS ha escollit Barcelona per celebrar el seu proper congrés europeu
Catalunya i les Balears –junt amb Madrid- són les comunitats amb els hospitals més digitalitzats
“Considerem l’Estat espanyol com un dels països digitalment més madurs d’Europa en Sanitat. En els últims cinc anys s’han produït inversions considerables i hem constatat que els hospitals volen fer servir tecnologia per millorar la qualitat de l’atenció i la seguretat del pacient”, afirma John Rayner, director de HIMSS Analytics a Europa i Llatinoamèrica.
HIMSS és una organització internacional sense ànim de lucre que promou la digitalització dels sistemes sanitaris. Fou fundada el 1961 i compta amb més de 60.000 membres del sector de la salut de tot el món. L’organització ha escollit Barcelona per celebrar el seu congrés europeu World of Health IT (WoHIT), que tindrà lloc el 21 i 22 de novembre i que aplegarà els principals agents de l’ecosistema europeu de les TIC en salut (eHealth).
El congrés presentarà les experiències més innovadores en sanitat i inclourà conferències de personalitats del sector, workshops, visites a hospitals i un espai d’exposició per a empreses i organitzacions. Entre els ponents destacats hi haurà Dick Daniels, director de Tecnologia de Kaiser Permanente, la corporació sanitària nord-americana considerada un referent en l’ús de la tecnologia en sanitat. També compartiran el seu coneixement els directors de tecnologia dels hospitals més avançats d’Europa –entre els quals un bon nombre de catalans i balears- a més d’altres personalitats en l’àmbit de la salut digital.
Cinc congressos en un
El congrés inclourà cinc “cimeres” (Summits) diferenciades:
-mHealth Summit: amb la participació dels principals actors de la salut mòbil.
-CIO Summit: aplegarà els responsables tecnològics (Chief Information Officer, CIO) dels hospitals europeus.
-Cybersecurity Summit: analitzarà els riscos en seguretat informàtica del sector salut, essent el primer congrés europeu d’aquest tipus.
-Genomics Summit: revisarà els últims avanços en genètica i com influiran en la sanitat del futur.
-HIMSS Europe Communities: reunirà els integrants de les comunitats HIMSS a Europa.
Fins ara el World of Health IT s’havia celebrat dins de la eHealth Week (Setmana Europea de l’ eSalut) però per la importància que ha anat prenent el congrés s’ha decidit realitzar-lo de manera independent. Està previst que se celebri a Barcelona durant els cinc anys vinents.
El futur: hospitals sense paper
Per avaluar el nivell de digitalització dels sistemes sanitaris, HIMSS utilitza el valor EMRAM, que mesura el nivell d’implantació d’història clínica electrònica i el nivell de digitalització dels hospitals –com menys ús del paper, millor. L’Estat espanyol té 16 hospitals amb els nivells 6 i 7 EMRAM, que representen el grau màxim de digitalització. El segueix Turquia, amb 12 centres, i els Països Baixos, amb 11.
L’hospital més digitalitzat en territori espanyol és el Dénia Marina Salut –amb el nivell 7-, que forma part del selecte grup dels quatre hospitals europeus més avançats. Amb el nivell 6 hi ha un bon nombre de centres catalans i balears: Hospital Clínic de Barcelona, Barcelona Serveis Assistencials, Corporació de Salut del Maresme i la Selva, Son Espases de Palma de Mallorca, Hospital Comarcal d’Inca, Hospital son Llàtzer, Hospital son Espases. També hi ha l’Hospital La Fe de València.. La resta d’hospitals són de la comunitat de Madrid, de Navarra i del País Basc.
Per a HIMSS, que fa anys que treballa amb hospitals de tot el món, el principal repte per a l’avanç de la digitalització en sanitat és econòmic. “Veiem un gran nombre d’hospitals a qui els costa obtenir fons per comprar tecnologia i per al seu manteniment a llarg termini. Malgrat que hi ha una clara evidència dels beneficis que proporciona, encara hi ha molts directius que no ho veuen com una prioritat. També es tracta d’una qüestió de mentalitat”, assegura Rayner.
L’oportunitat de compartir coneixement i experiències serà un dels grans atractius del WoHIT. “És bo veure que els hospitals europeus compartim els mateixos problemes i que treballem junts per resoldre’ls”, diu Moncho Vicent, CIO (Chief Information Officer) de l’Hospital de Dénia i ponent del congrés.
WoHIT se celebrarà en el Centre Internacional de Convencions i estarà obert als periodistes del sector salut i noves tecnologies. Podeu seguir en línia les informacions del congrés en el hashtag #WOHIT i al compte de Twitter de HIMSS Europe: @himsseurope ♦