Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

L’Institut de Bioingenieria de Catalunya coordinarà un projecte de set milions d’euros per desenvolupar teràpies contra el càncer i altres malalties

Notícia anterior
Notícia posterior

glioblastomanecrosiscentral

MECHANOCONTROL és un dels 12 projectes seleccionats entre les 210 sol·licituds presentades en tota Europa. Amb un finançament de 7 milions d’euros a 5 anys vista, aquesta subvenció triplica la quantitat que s’assigna amb cadascuna de les prestigioses beques del European Research Council (ERC). Coordinat per Pere Roca-Cusachs, investigador principal de l’IBEC i professor agregat de la UB, aquest projecte europeu és el major assignat a l’IBEC fins avui. 

MECHANOCONTROL forma part del programa FETProactive de Horizon 2020, que promociona el desenvolupament de noves comunitats d’investigadors multidisciplinaris. En particular, el projecte busca desxifrar i controlar com les cèl·lules transmeten i detecten les forces mecàniques. 

“La majoria dels tumors sòlids sofreixen alteracions en les seves propietats mecàniques, per exemple augmentant la seva rigidesa respecte a la del teixit sa. L’enduriment promou la progressió del tumor”, explica Pere Roca-Cusachs. “Això no solament fa referència al càncer, altres malalties com la fibrosi també depenen de l’augment de rigidesa del teixit. Si aconseguim entendre i controlar aquest procés, els nostres avanços podrien tenir un gran impacte en el desenvolupament de noves teràpies per a moltes d’aquestes malalties”. 

Les forces mecàniques i la rigidesa són detectades a través d’enllaços moleculars d’escala nanomètrica. Posteriorment, aquestes són integrades primer a escala cel·lular, després a escala de teixit i finalment en els òrgans i l’organisme. “Entendre aquest procés a totes aquestes escales és un objectiu ambiciós que requereix conjuminar moltes disciplines”, diu Pere Roca-Cusachs. “MECHANOCONTROL persegueix exactament això, reunir un equip de biòlegs, biofísics, enginyers, físics teòrics i químics per entendre i controlar la mecànica cel·lular des de l’escala molecular fins al nivell d’organisme complet”. 

A més del grup de Pere Roca-Cusachs en el IBEC, també participen en el consorci del MECHANOCONTROL la UPC i el grup Mind theByte S-L. a Espanya, la Universitair MedischCentrum Utrecht i Noviocell B.V a Holanda, elLeibniz-Institut a Alemanya i el King’s College a Londres. 

“Entendre la mecànica cel·lular i els seus efectes també és crucial per al disseny de biomaterials i en aplicacions de medicina regenerativa” afegeix Pere, que ha estat seleccionat recentment com a Jove Investigador de l’Organització Europea de Biologia Molecular (EMBO, per les seves sigles en anglès) i finalista del premi Gibco al líder emergent convocat per la American Society forCell Biology (ASCB). ♦

Notícia anterior
Notícia posterior
PUBLICITAT
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere