Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

Costa-Gavras guanya el XXIX Premi Internacional Catalunya “per la seva “intensa” filmografia

Notícia anterior
Notícia posterior

Costa-Gavras

Es tracta del primer cineasta reconegut amb aquest guardó

El director de cinema franco-grec Konstantínos Gavrá, conegut com a Costa-Gavras, és el guanyador del XXIX Premi Internacional Catalunya per la qualitat de la seva “extensa” i “intensa” filmografia i per la mirada “crítica” sobre el món i el seu “compromís social”. Costa-Gavras és el primer cineasta reconegut amb aquest guardó. El jurat reconeix, així, el cinema com una de les grans formes de representació artística. El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha assegurat que les pel·lícules de Costa-Gavras s’han convertit en “símbols” contra la intolerància, la repressió i la falta de llibertats. 141 candidatures de 57 països han concorregut al premi, que es lliurarà el 17 de juliol en una cerimònia al Palau de la Generalitat.

El director de la Filmoteca de Catalunya, Esteve Riambau, ha celebrat que el guardonat sigui un cineasta i ha explicat que és un director de cinema “compromès” amb el temps. “Quan exerceix una mirada històrica, ho fa des del present, sobre conflictes no tancats. I Això l’ha portat a tenir problemes judicials”, ha destacat Riambau. El director de la Filmoteca també ha dit que les pel·lícules de Costa-Gavras transcorren al segle XX i tracten temes “actuals” com els efectes del capitalisme salvatge, la immigració o l’atur. El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha assegurat que el jurat ha fet una “bona feina” en una tria entre els candidats “difícil”. Puigdemont ha expressat el seu respecte cap al guardonat pel seu “talent” i “compromís” social. La Filmoteca de Catalunya se suma a la celebració del Premi Internacional Catalunya amb un diàleg públic sobre el cineasta i les implicacions històriques i polítiques de la seva obra. Sota el títol ‘Cinema, història, política. Un diàleg amb Costa-Gavras’ l’acte se celebrarà a la seu de la Filmoteca el 18 de juliol. Es tractarà d’una conversa entre realitzadors. La Filmoteca ja va programar una retrospectiva completa del cineasta el 2010 i ha desenvolupat projectes amb la Cinémathèque Française de la qual Costa-Gavras és president. El Premi Internacional Catalunya, creat per la Generalitat de Catalunya l’any 1989, es concedeix anualment a aquelles persones que han contribuït decisivament amb el seu treball creador a desenvolupar els valors culturals científics o humans a arreu del món. Formen el jurat del guardó personalitats rellevants del món de la ciència, les arts i la cultura. Konstantínos Gavrás (Loutra-Iraias, 1933) és reconegut com un dels millors cineastes contemporanis. Ha rebut nombrosos premis com l’Òscar per el millor guió adaptat, un premi BAFTA, l’Ós d’Or del Festival de Berlín, la Palma d’Or i el premi al millor director del Festival de Cannes, un premi Cèsar com a guionista o l’Ordre de les Arts i les Lletres espanyola.♦

 

Nota de premsa oficial de la Generalitat de Catalunya:

El president Puigdemont proclama el cineasta Costa-Gavras guanyador del XXIX Premi Internacional Catalunya

El cap del Govern ressalta la qualitat de la filmografia del guardonat i la “seva mirada crítica sobre el món i el seu compromís social”

Aquesta distinció és atorgada anualment pel Govern a aquelles persones que han contribuït decisivament amb el seu treball creador a desenvolupar els valors culturals, científics o humans

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha proclamat aquest matí, com a guanyador del XXIX Premi Internacional Catalunya (PIC), al cineasta Kostantinos Costa-Gavras, per “la qualitat de la seva extensa i intensa filmografia, així com per la seva mirada crítica sobre el món i el seu compromís social”.

El cap de l’Executiu, que ha anunciat el nom del guardonat en el decurs d’una roda de premsa celebrada al Palau de la Generalitat, ha qualificat el cineasta de persona “compromesa amb el seu temps, que no deixa indiferent a ningú, en tant que testimoni de les principals convulsions històriques del segle XX, denunciant dictadures de diferent signe ideològic, especialment les trames que van portar a l’extermini jueu, i enfrontant-se als problemes del segle XXI, com l’atur, la immigració o el capitalisme”.  

Per al president, les pel·lícules de Costa-Gavras, “transcendeixen la conjuntura històrica del seu argument i s’han convertit així en símbols universals contra la intolerància, la repressió i la falta de llibertats”.

El Premi Internacional Catalunya és atorgat anualment pel Govern a aquelles persones que han contribuït decisivament amb el seu treball creador a desenvolupar els valors culturals, científics o humans arreu del món. Konstantinos Costa-Gravras és el primer cineasta a rebre aquest guardó, amb el qual el Jurat, que presideix el president Puigdemont, vol reconèixer “el cinema com una de les grans formes de representació artística”.

El president Carles Puigdemont lliurarà el PIC el proper dilluns 17 de juliol, en el decurs d’una cerimònia que se celebrarà al Palau de la Generalitat. El guardó té una dotació de 80.000 euros i l’escultura La clau i la lletrad’Antoni Tàpies. El Jurat està format per destacades personalitats internacionals.

En el decurs de la roda de premsa, hi ha intervingut també el director de la Filmoteca de Catalunya Esteve Riambau. qui ha ressaltat també la vessant de la preservació del patrimoni que Costa Gavras ha fet des de l’Acadèmia del cinema francès, institució que ha presidit en dues ocasions. També han acompanyat el president, la consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Neus Munté, i el president delegat del PIC, Xavier Rubert de Ventós.

Konstantinos Costa-Gavras va nèixer el 1933 a Grècia. Reconegut com un dels millors cineastes contemporanis, ha rebut nombrosos premis com l’Òscar de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques nord-americana per al millor guió adaptat; un premi BAFTA; l’ÓS del festival de Berlín, la Palma d’Or i el premi al millor director del Festival de Cannes; un Premi Cèsar com a guionista i l’Orde d eles Arts i les Lletres espanyoles.

Notícia anterior
Notícia posterior
PUBLICITAT
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere