El Centre d’Art la Panera de Lleida presenta la desena edició de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol
Enguany s’expandeix a altres espais com l’església de Sant Martí o el Dipòsit del Pla de l’Aigua
El Centre d’Art la Panera de Lleida ha inaugurat (4/11/2017) la desena edició de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol amb una selecció de peces de tretze artistes i creadors de l’entorn mediterrani, que es podran visitar fins al 28 de gener de 2018. Enguany, la Biennal surt de la Panera i expandeix fins a altres espais del Centre Històric com ara l’església de Sant Martí o el Dipòsit del Pla de l’Aigua. Es tracta d’una mostra més de l’aposta de l’Ajuntament de Lleida per l’art contemporani i pels artistes emergents, ha destacat la tinent d’alcalde i regidora de Cultura, Montse Parra, en l’acte d’inauguració, amb la presència de la directora del Centre d’Art la Panera i comissaria de la Biennal, Cèlia del Diego, i el tinent d’alcalde i regidor del Centre Històric, Fèlix Larrosa, entre d’altres. En aquesta edició de la Biennal hi participen tretze artistes: Elena Alonso, Erick Beltran, Mauro Cerqueira, CRU, Irene de Andrés, Anna Dot, Núria Güell, Bouchra Khalili, Ella Littwitz, Pol Merchan, Jordi Mitjà, Itziar Okariz i Aimar Pérez Galí.
Larrosa ha assenyalat l’interès del govern municipal per la Panera com a un centre creatiu, que dóna sortida a la capacitat i talent personal dels artistes, però també com a un indret que des del punt de vista urbanístic té un encaix adient en el Centre Històric. Precisament, Larrosa ha anunciat que en un termini de deu dies es tindran definides les propostes definitives que l’han de resoldre i que van néixer fruit d’un concurs d’idees i d’un procés de selecció en un debat públic. La desena edició de la Biennal inicia un procés de renovació del fons del Centre d’Art la Panera i de redefinició de l’esdeveniment, a càrrec d’una comissió formada pels crítics d’art Javier Hontoria, Oriol Fontdevila i Cèlia del Diego. En aquest marc renovador, en els mesos vinents es duran a terme diverses accions. Un projecte participatiu, realitzat des del Servei Educatiu, que té el doble objectiu d’apropar els continguts de les obres exposades a la Biennal i d’incorporar la veu de l’espectador en el discurs institucional, i les jornades ‘La Col·lecció Incompleta’, coproduïdes amb el Museu d’Art Jaume Morera, que tenen l’objectiu de reunir experiències de col·leccionisme públic d’interès, en relació amb els reptes de la contemporaneïtat. Des del Centre es volen utilitzar aquestes dues accions com a elements estratègics per implementar canvis en el funcionament de la Biennal, així com fer-los reflexius i col·lectius amb la participació del sector artístic i de la ciutadania. Durant l’acte inaugural d’aquest dissabte, Àlex Gifreu i Jordi Mitjà han presentat CRU50 -editat en col·laboració amb la Panera i en motiu de la Biennal-, tot revisant el projecte editorial que es va iniciar l’any 2000, a causa de la necessitat dels artistes de la seva generació de tenir publicacions artístiques individuals, no col·lectives. L’objectiu és fer molt més visible la seva obra i feina. Jordi Mitjà va ser l’artista escollit per CRU01 i és, també, el de CRU50.L’espai del Centre de Documentació compta amb la participació de CRU, una retrospectiva per les 49 edicions i a la miniPanera i pensant amb els més petits es troba «PreCru», una presentació de les primeres edicions que va fer Àlex Gifreu abans de CRU.♦