Una seixantena de joves d’arreu del món aspiren a guanyar el 12è Concurs Internacional de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués
El guanyador dirigirà 40 prestigioses orquestres durant tres temporades
Una seixantena de joves d’arreu del món aspiren a guanyar el 12è Concurs Internacional de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués (Alt Empordà), que enguany ha tornat a celebrar-se després d’un parèntesi de quatre anys propiciat per la crisi econòmica. El prestigiós certamen premia al millor participant amb la direcció de 40 orquestres col·laboradores del concurs durant tres temporades i l’assessorament durant un any del promotor musical, Alfonso Aijón. Aquest dijous s’ha iniciat la primera ronda de proves a Cadaqués i dilluns vinent es tancarà amb el “duel” final a l’Auditori de Barcelona. El director artístic de l’orquestra i del certamen, Llorenç Caballero, assegura que la convocatòria és una “oportunitat única” per als joves músics. En total, s’hi van presentar 301 persones de 50 nacionalitats diferents.
El Teatre Art i Joia de Cadaqués ha estat l’escenari de l’inici de les primeres proves del 12è Concurs Internacional de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués. El certamen, un dels més prestigiosos del món, compta amb la participació de nombroses orquestres i busca oferir a joves músics de fins a 35 anys la possibilitat d’obrir-se camí al món de la direcció de la mà de companyies de renom mundial. I és que el guanyador del concurs tindrà la possibilitat de dirigir fins a 40 orquestres de tres continents (Europa, Amèrica i Àsia) durant tres temporades. A més, també se’l premiarà amb l’assessorament durant un any del promotor musical, Alfonso Aijón. Però no només això. El certamen obre portes als guanyadors per acabar residint en algunes de les millors orquestres. És el cas, per exemple, de Gianandrea Noseda, que va guanyar el concurs l’any 1994 i que ara és el director principal de l’Orquestra de Cadaqués. Enguany, a més, Noseda presideix el jurat que escollirà el nou premiat. En total, s’hi van presentar 301 candidats de 50 nacionalitats diferents i l’organització del certamen en va escollir 47 directament per a la fase final i 52 més que van concórrer a una ronda preliminar. D’aquests, avui han iniciat les proves 60 músics. Un cop s’hagin fet les audicions entre avui i demà, el jurat n’escollirà vint que passaran a la segona prova, que tindrà lloc dissabte. En total, se’n disputaran cinc i el colofó final serà el proper dilluns a l’Auditori de Barcelona, on es farà el duet entre els dos finalistes i s’escollirà el premiat. El director del concurs, Llorenç Caballero, assegura que els participants “s’hi juguen molt” i que és una “oportunitat” per a ells. “La possibilitat que et dona el concurs és molt gran perquè permet començar una carrera, poder accelerar molt la teva professió i ser convidat per orquestres professionals”, remarca Caballero. Cadaqués acull avui i demà la primera fase d’audicions. En Manuel Alfonso Jurado, de Veneçuela, és un dels aspirants que aquest dijous al matí ha participat en aquestes proves. Assegura que és la primera vegada que es presenta a un concurs d’aquestes característiques tot i que, amb només 26 anys, acumula una carrera musical de més d’una dècada. “Guanyar seria meravellós perquè és un dels millors concursos del món. T’esforces molt de temps al llarg de la teva carrera per encaminar-te a dirigir grans orquestres”, afirma.
Aturat per la crisi econòmica
El certamen es va celebrar per primera vegada l’any 1992 i des d’aleshores –i de manera biennal- s’havia celebrat ininterrompudament fins l’any 2015 en què es va decidir suspendre la 12 edició per la crisi econòmica. Entre les seves principals característiques és el lloc destacat que es dona a la música contemporània i, a més, en cada edició s’encarrega i estrena una obra. Aquest any, el compositor Gabriel Erkoreka s’ha encarregat d’escriure la peça ‘Tramuntana’. A banda de Noseda, entre els guanyadors d’anterior certàmens hi ha Vasilu Petrenko, que actualment és el director titular de la Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, de la Oslo Philharmonic Orchestra i de l’European Union Youth Orchestra o Pablo González, director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya del 2010 al 2015, entre d’altres. Entre el jurat, també hi ha grans noms de l’escena musical com la directora de planificació artística de la Filharmònica de Berlín, Annette Mangold o el director titular de l’Orquestra de Cadaqués i de la Gävle Symfoniorkester, Jaime Martín. Un cas únic L’Orquestra de Cadaqués es va fundar l’any 1988 i s’ha convertit en un cas únic entre les orquestres europees. Compta amb un segell discogràfic i editorial propi, Tritó Edicions i és l’única orquestra resident del Cicle Ibermúsica, a banda de tenir un cicle propi al Palau de la Música. . Entre els compromisos de l’Orquestra de Cadaqués més destacats d’aquesta temporada, hi ha tres concerts al Großés Festspielhaus de Salzburg el passat mes d’octubre, una gira amb Gianandrea Noseda aquest desembre per Espanya i Portugal i amb Vladimir Ashkenazy al maig de 2018, a més del seu retorn a Àustria i Eslovàquia el 2019, entre d’altres.♦