L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i el Teatre Nacional de Catalunya dediquen un concert a Carles Santos basat en la seva música en versió simfònica
El muntatge, amb Jordi Oriol com a director d’escena, arriba dimarts a la Sala Gran
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) han unit forces per homenatjar al músic i compositor vinarossenc Carles Santos, qui va morir al desembre del 2017, en un concert que porta per títol ‘Se’ns n’ha anat el Santos al cel’. La cita, que tindrà lloc aquest dimarts a la Sala Gran del TNC, consistirà en un recull de l’extensa obra musica de Santos de la mà de l’OBC i sota la batuta de Wanda Pitrowska (alter ego de Xavier Albertí) i amb la direcció escènica de Jordi Oriol. “En Carles li hauria encantat sentir la seva música amb aquesta formació de l’OBC”, ha dit Oriol, qui ha recalcat que “la idea era escoltar de nou el Santos amb simfònica”.
Jordi Oriol, qui va treballar amb Carles Santos en la seva última creació, presenta un concert a partir de l’obra simfònica del genial compositor i amb la direcció musical de Wanda Pitrowska al capdavant de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Oriol ha dit que la seva funció era que el concert tingués una mirada escènica, però la voluntat era intentar que la música arribés i s’escoltés. Oriol ha assenyalat que sovint la gent es queda amb l’anècdota i les coses que fan riure i la música queda oblidada i passava desapercebuda. “Una de les coses que més em fascinaven de Santos era el seu rigor absolut en les coses que feia i amb la música i la seva manera de treballar escènicament. Tot era música, tot ho pensava com a música”.
Programa
El programa està format per ‘L’esplèndida vergonya del fet mal fet’, ‘Set moviments per a pianola’, ‘Sama Samaruck Suck Suck’, ‘Belmonte’ (dividit en set moviments), ‘Homenatge glòtic a Johnny Weissmüller’, escrit per Wanda Pitrowska, i ‘Elena’ (‘Finale’). “Hem rescatat algunes peces del Carles, en un ventall divers, bonic i representatiu” del compositor, ha explicat Oriol. Albertí ha fet especial èmfasi amb el tema ‘Belmonte’, de la que ha dit que és “una de les obres destinades a ser catedral gòtica de la composició de la música catalana del segle XX. És impressionat el que fa”. També s’ha referit a ‘Homenatge glòtic a Johnny Weissmüller’ que serà interpretat per Antoni Comas com a tenor, mentre que a ‘Elena’ (‘Finale’) Wanda Pitrowska tindrà “una relació copulativa amb l’esperit de Santos” al piano i ella “el rebrà amb la voluntat de ser posseïda” per l’instrument i “arribar a una comunió musical diversa bastant complexa”.♦