El.24è.Festival DocsBarcelona presenta més de 30 documentals en català
El certamen mostra el millor de la producció mundial, amb una programació de 33 llargmetratges procedents de 33 països del món, 11 curtmetratges i 4 títols a la secció Docs&Teens
El festival s’inaugura avui (18/05/2021) i s’allarga fins el 30 de maig i les entrades es poden adquirir a docsbarcelona.com
El Festival DOCSBARCELONA, que compta amb el suport del Departament de Cultura a través de l’institut Català de les Empreses Culturals, inaugura avui la seva 24a edició que s’allargarà fins el 30 de maig, amb una extraordinària mostra del millor de la producció mundial de documental.
El Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona, ha programat 33 llargmetratges procedents de 33 països del món, 11 curtmetratges i 4 títols a la secció Docs&Teens, dels quals 6 documentals en català i 26 documentals subtitulats en català amb el suport de la Direcció General de Política Lingüística.
Enguany, el festival serà en format híbrid, combinant les projeccions al CCCB i el Cinema Aribau de la capital catalana amb la programació en línia per a tot l’estat espanyol, amb Filmin com a seu virtual. Les entrades presencials i abonaments en línia estan a la venda a https://docsbarcelona.com/festival-edicio-2021/entrades
Durant els tretze dies de durada, el certamen oferirà un ampli ventall estilístic i temàtic, amb documentals procedents d’arreu del món i sobre el món en el qual vivim. Però enguany, en paraules del director Joan González, el DocsBarcelona vol donar “un suport clar i explícit a la cinematografia local”. Per aquest motiu el festival s’inaugura avui, 18 de maig, amb la producció catalana Balandrau, infern glaçat, de Guille Cascante, la crònica d’una de les pitjors tragèdies causades pel vent a la muntanya, quan un temporal va acabar amb les vides de nou excursionistes a Balandrau, al Ripollès. És un film produït per TV3, Lastor Media i Goroka que es basa en el llibre 3 nits de torb i 1 Cap d’Any, del meteoròleg Jordi Cruz, i que s’emetrà al programa ‘Sense ficció’ de TV3 aquella mateixa nit.
Pel que fa a les xifres globals del DocsBarcelona, un total de dinou llargmetratges optaran al Premi al Millor Documental dins la Secció Oficial Panorama; la també competitiva Secció Oficial Latitud compta amb vuit títols de cinematografies iberoamericanes; quatre llargmetratges seran objecte de sessions especials; l’espai DOC-U, dedicat al talent documental dels centres d’estudis superiors d’arreu d’Espanya, ha seleccionat 11 curtmetratges i Docs&Teens seguirà apostant pel públic adolescent.
Documentals catalans al festival
DocsBarcelona continua apostant per l’inesgotable talent que sorgeix a Catalunya i per la mirada particular que el nostre cinema dedica al gènere documental. A banda de la pel·lícula inaugural, el festival mostrarà films com Altsasu, producció catalanobasca que signen Amets Arzallus i Marc Parramon, que va trobar finançament a la secció d’Indústria del certamen el 2020 i que ara arriba a les pantalles amb una mirada íntima a un dels casos judicials més impactants i mediàtics dels darrers temps.
El DocsBarcelona també estrenarà la darrera producció d’Alba Sotorra, directora de Game Over i Comandante Arian, que a El retorn: la vida després de l’ISIS segueix cinc dones occidentals durant dos anys que, després d’integrar-se a l’Estat Islàmic, busquen reconstruir les seves vides als seus llocs d’origen malgrat l’estigmatització que pateixen.
Dos llargmetratges catalans més es podran veure a la present edició del festival. A El secreto del Dr. Grinberg, Ida Cuéllar mira d’aclarir, amb un magnífic domini de les eines del truecrime, les claus de la misteriosa desaparició, a mitjans dels anys 90, del mexicà Jacobo Strinberg, pioner de la telepatia i la neurofisiologia. Al seu torn, Llum i llibertat, d’Àngel Leiro, segueix diverses històries d’alguns dels cinc-cents escaladors i escaladores que, el 30 de setembre del 2019, van pujar 131 agulles de Montserrat per recordar els 131 presidents que Catalunya ha tingut al llarg de la seva història.
Descobreix tots els documentals catalans programats al DocsBarcelona aquí.
El mercat DocsBarcelona per a professionals
La potència del vessant de mercat de DocsBarcelona, impulsor del desenvolupament de grans projectes, ha convertit el festival en una referència per al sector del documental europeu. Enguany, el mercat continuarà desenvolupant-se en línia i se celebra del 18 al 28 de maig a la plataforma DocsBarcelona&Me.
Les activitats d’Indústria (Public Pitch, Speed Meetings, Rough Cut Pitch i Doc Series Meetings) compten amb finançadors de 15 països, entre els quals plataformes com HBO, Disney, Netflix i Filmin, televisions públiques i privades com ARTE, Movistar+, TVE, TVC, RAI i Aljazeera i altres fons de finançament.L’objectiu del mercat és també afavorir les noves relacions entre professionals d’arreu, tot un repte amb el format virtual. Per això, l’activitat Coproduction dating: Meet your partners in documentary posarà en contacte 75 productors de França, Alemanya, els Balcans i l’Estat Espanyol, en una nova iniciativa impulsada en col·laboració amb Catalan Films, la marca d’internacionalització de l’audiovisual català, ProDocs i la xarxa de festivals Doc Around Europe (FIPADOC, DokFestMunich, Makedox i DOCSBARCELONA), l’objectiu de la qual és establir un primer contacte que obri el camí a futures coproduccions i sinergies.A més, Catalan Films presenta a DocsBarcelona la taula rodona Film Markets of the Coming Present, un nou debat de la sèrie Diàlegs del present que ve de l’Àrea de Mercats de l’ICEC en la qual els principals mercats cinematogràfics europeus parlaran sobre creació, objectius, pràctiques innovadores, interacció internacional i les seves prediccions per al futur de la indústria cinematogràfica. La taula rodona, que compta amb la participació del Marché du Film (Jérôme Paillard), l’European Film Market (Dennis Ruh), Cinemart – Rotterdam (Marit Van Den Elshout) i Sunny Side of the Doc (Mathieu Béjot) i que modera Brigid O’Shea, presidenta de l’Associació Documental Europea (DAE), se celebra en format en línia el 26 de maig de 18.00 h a 19.30 h i serà oberta al públic. Per la seva banda, en col·laboració amb el mateix DocsBarcelona i amb la xarxa d’oficines MEDIA europees, l’oficina Europa Creativa Desk – Media Catalunya organitza, divendres 28 de maig, l’activitat Travelling Docs: Diversity at the center, que inclou un taller i una taula rodona posterior que abordarà temes com el gènere, la diversitat i la inclusió cultural en el documental europeu.
Consulteu aquí la informació sobre els documentals amb suport MEDIA que es podran veure al DocsBarcelona.
En línia també se celebraran conferències i debats que cobriran molts dels aspectes clau en el procés de producció i promoció dels documentals. Amb aquest objectiu, el festival proposa un estudi de cas interessant: Vitals i el procés de muntatge, en col·laboració amb l’associació de muntadors AMMAC i amb la participació del director Fèlix Colomer i el muntador Guiu Vallvé. Ambdós desvetllaran les dinàmiques de creació d’una sèrie documental amb HBO com a soci. Vitals es va presentar per primer cop al públic professional a l’edició 2020 del Public Pitch de DocsBarcelona, on la va descobrir i comprar HBO, que la va produir i estrenar en un temps rècord, el febrer d’enguany.
L’oferta d’activitats per a professionals d’aquesta 24a edició també inclou la conferència Broadcasters: Stay Tuned, de Jan Rofekamp, i la presentació dels arxius d’Atresmedia i À punt Media i de la plataforma de nova creació Learning by Docs, una iniciativa de Docs Barcelona que utilitza pel·lícules documentals com a recurs d’aprenentatge en l’educació secundària i universitària. Les taules rodones La música que sona, impulsada per Acorde-Music Library; Què busca un agent de vendes, amb destacats agents internacionals, i La narrativa a través de l’arxiu, en col·laboració amb Netflix, completen les activitats adreçades als professionals del documental de tot el món.♦