Projecte ABILITI al País Valencià: La Conselleria d’Educació informa a les aules hospitalàries sobre l’ús de robots socials per reforçar el vincle escolar dels menors de llarga hospitalització.

El projecte ABILITI permet als alumnes que no poden assistir a classe relacionar-se amb els companys
Mitjançant un robot, els nens hospitalitzats poden estar en contacte directe amb l’aula
La Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació del Govern valencià, a través de la Direcció General d’innovació i Inclusió Educativa, ha organitzat unes jornades perquè les aules hospitalàries es familiaritzin amb l’ús de robots socials i amb com aquests poden reforçar l’enllaç escolar dels menors de llarga hospitalització.
El Grup Tecnologia Educativa TECNOEDUC de la Universitat de Santiago de Compostel·la i de la Facultat d’Educació de la Universitat d’Alacant presenten el projecte Ability (projecte ABILITI –Avatar Based Interaction and Learning In Times of Illness). Es tracta d’un projecte competitiu finançat per la Unió Europea que demostra l’efectivitat de la robòtica social i els sistemes de telepresència a l’atenció educativa a menors i adolescents amb malalties cròniques o de llarga durada.
Aquesta tecnologia és idònia per reforçar el sentiment de pertinença i el vincle escolar dels menors amb càncer que, per raons terapèutiques, es veuen obligats a romandre fora de l’escola durant llargs períodes. A través d’un robot, els nens que no poden anar a classe són capaços d’estar en contacte directe amb l’aula i són capaços d’interactuar.
Durant tres anys es va experimentar a cinc països europeus amb aquesta tecnologia, desenvolupant una metodologia i un conjunt de materials didàctics per impulsar la transferència d’aquesta tecnologia a les escoles, ajudant al professorat que treballa amb nens amb càncer a completar la intervenció pedagògica amb accions que reforcin l’enllaç emocional amb els companys i evitin l’aïllament.
D’aquesta manera, des de la Conselleria d’Educació s’han organitzat des del 4 d’octubre passat fins al 15 de novembre unes jornades formatives per als docents de les aules hospitalàries de la Comunitat: Hospital General Doctor Balmis Alacant; Hospital Universitari Vinalopó a Elx; Hospital General de Castelló; Hospital Universitari La Fe de València; Hospital Doctor Peset a València; i Hospital Francesc de Borja a Gandia.
Un cop finalitzada l’acció de formació, la Conselleria d’Educació està treballant perquè al País Valencià engegui una experiència pilot per a l’experimentació d’aquesta tecnologia educativa a petita escala, i com a avantsala d’una possible implantació a les diferents aules hospitalàries.