La Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani de la Universitat de Girona i el Patronat Call de Girona presenten un Cicle de CONFERÈNCIES sobre CINEMA i CULTURA JUEVA

El Cicle es va iniciar el passat 23 de gener amb una conferència de Xavier Antich sobre la visió de l’Holocaust a través del cinema.
La Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani de la Universitat de Girona (UdG) i l’Institut d’Estudis Nahmànides del Patronat Call de Girona han donat el tret de sortida a la 21a edició el cicle de conferències sobre pensament i cultura jueva. Sota el títol “El món jueu a la gran pantalla. El cinema com a eina i com a pretext”, la proposta d’enguany aprofundeix en la relació entre el món jueu i el cinema, un vincle que ha generat narratives poderoses i imprescindibles per entendre la cultura i la història jueves.
Des de la creació de Hollywood com a indústria cinematogràfica fins a les pel·lícules que mostren la cruesa de l’Holocaust, el cinema ha estat una eina molt utilitzada per explicar històries, cultures i identitats que integren el món jueu contemporani. A través del setè art s’han teixit narratives sobre la cultura, el poble o la història jueva. El cicle proposa explorar d’on ve aquesta associació entre el cinema i el fet jueu.
El cicle es va iniciar el passat 23 de gener amb la conferència titulada “Pensar i mostrar el mal: l’Holocaust al cinema”, impartida pel professor de la UdG i president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich. Les següents conferències, que tindran lloc al “Centre Bonastruc ça Porta” entre el febrer i el maig, comptaran amb la participació d’experts com Imma Merino, Anna M. Garcia, Paula Kuffer i Jordi Dorca.
Programa general del cicle
Dijous 23 de gener – 18.30 h
Pensar i mostrar el mal: l’Holocaust al cinema, a càrrec de Xavier Antich, Universitat de Girona. ACTE REALITZAT.
Dimecres 19 de febrer – 18.30 h
Cineastes israelians davant la Guerra: David Perlov i els seus hereus, a càrrec d’Imma Merino, Universitat de Girona.
Dijous 20 de març – 18.30 h
Una història política: el sionisme i la creació d’Israel al cinema, a càrrec d’Anna Maria Garcia, Universitat de Girona.
Dijous 24 d’abril – 18.30 h
Walter Benjamin: a propòsit del cinema, a càrrec de Paula Kuffer, Universitat de Barcelona.
Dijous 22 de maig – 18.30 h
Jewishwood: la contribució jueva al naixement i auge de Hollywood, a càrrec de Jordi Dorca, Museu del Cinema.
Una exposició tancarà el cicle de conferències
El cicle tindrà la seva continuació amb l’exposició “Jewishwood: La contribució jueva al naixement i a l’auge de Hollywood”, que s’inaugurarà a la primavera. L’exposició, comissariada per Jordi Dorca, es podrà visitar al Museu d’Història dels Jueus fins al setembre de 2025 i contindrà elements i objectes prestats pel Museu del Cinema, que fan referència als inicis de Hollywood i als productors jueus que van fer possible aquell somni.
+++
Fotografia: Col·lecció de lapidària hebrea al “Centre Bonastruc ça Porta” de Girona, la seu de les conferències.