Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

Set associacions europees del sector de la recerca, el desenvolupament i la innovació potencien una DECLARACIÓ CONJUNTA adreçada la Comissió Europea: “Una Europa més competitiva a través de la recerca i la innovació”

Data publicació
Notícia anterior
Notícia posterior

Al juliol, la presidenta de la Comissió Europea, von der Leyen, va prometre posar la recerca i la innovació (R+I) al centre de l’economia de la UE.

Set associacions del sector de la recerca, el desenvolupament i la innovació es posicionen conjuntament i amb una declaració publicada recorden a la Comissió Europea per què cal una acció audaç i ràpida en l’àmbit de la UE i quina hauria de ser la línia de base d’aquesta acció per a R+I, a saber:

1. Un programa marc europeu sòlid i dedicat per a la recerca, el desenvolupament i la innovació

2. Un pressupost substancialment augmentat reservat a recerca, desenvolupament i innovació

3. Simplificar per als beneficiaris i garantir un programa atractiu

Les set associacions són: CESAER / Conference of European Schools for Advanced Engineering Education and Research; EARTO / European Association of Research and Technology Organisations; ERT / European Round Table for Industry; EUA / European University Association ; LERU /  League of European Research Universities ; Science Europe i  The Guild.

DECLARACIÓ CONJUNTA: “Una Europa més forta a través de la recerca i la innovació”

Aconseguir la visió de “posar la recerca i la innovació al centre de la nostra economia” és essencial per abordar els reptes més urgents d’Europa. Aquests inclouen tancar la bretxa d’innovació, avançar en la competitivitat alhora que permeten les transicions ecològiques i digitals i reforçar la resiliència, la seguretat i la defensa. Aquests objectius es van subratllar a les directrius polítiques “Elecció d’Europa” de la Comissió Europea, aprovades pel Consell Europeu i el Parlament Europeu, i es van elaborar amb més detall a la Brúixola de la Competitivitat.

Els recents informes històrics posen de manifest la urgència de millorar la col·laboració europea en recerca, desenvolupament i innovació per a tots aquests objectius. L’informe Letta sobre el futur del mercat únic, l’informe Draghi sobre competitivitat europea, l’informe Heitor sobre recerca, tecnologia i innovació i l’informe Niinistö sobre la preparació civil i militar subratllen col·lectivament la necessitat crítica d’un enfocament europeu reforçat. L’acció a nivell de la UE és essencial per impulsar l’excel·lència en recerca, desenvolupament i innovació mitjançant la competència a tot el continent i per aprofitar la força col·lectiva de tots els actors, mitjançant la col·laboració, en el panorama de la recerca, el desenvolupament i la innovació. Això és clau per reforçar el continu de la investigació, el desenvolupament i la innovació alhora que es cultiva el talent, l’experiència, les habilitats i les capacitats que impulsen aquests avenços.

Europa ha d’actuar amb valentia per competir globalment. Per reforçar el lideratge europeu, els representants sotasignats del sector de la recerca, el desenvolupament i la innovació reconeixen la urgència del repte i la necessitat d’intensificar els esforços. Aprofitar aquesta oportunitat requereix un canvi de pas decisiu en l’ambició i el suport a nivell europeu.

Per assolir aquestes ambicions, demanem el següent:

1. Un programa marc europeu sòlid i dedicat per a la recerca, el desenvolupament i la innovació: ha de donar suport a la investigació, el desenvolupament i la innovació completa, des de la investigació fonamental fins a solucions innovadores preparades per al mercat, fins i tot mitjançant la maduració de la tecnologia, així com el desplegament i l’escalat efectius. Hauria de promoure la col·laboració intersectorial, interdisciplinària i intercontinental i el desenvolupament continu de l’espai europeu de recerca i l’ecosistema d’innovació. El suport integral a tot el continu d’investigació, desenvolupament i innovació és essencial per impulsar l’excel·lència i obtenir resultats impactants.

2. Un pressupost considerablement més gran reservat a la recerca, el desenvolupament i la innovació: això requereix un marc de finançament estable i previsible, que garanteixi que es destinin més de 200.000 milions d’euros a recerca, desenvolupament i innovació amb el pressupost a llarg termini de la UE 2028-2034. L’enfortiment de la recerca, el desenvolupament i la innovació no s’ha de percebre com una competència amb altres prioritats, sinó com la base per abordar els reptes d’Europa i aprofitar les oportunitats.

3. Simplificar per als beneficiaris i garantir un programa atractiu: calen marcs i processos normatius millorats per reduir els costos de transacció, millorar la col·laboració i empoderar els investigadors i innovadors de tot tipus per centrar-se en avançar idees excel·lents i innovadores que creïn solucions i impacte.

Les organitzacions sotasignades emeten aquesta declaració conjunta i estan disposades a col·laborar amb la Comissió Europea, el Consell i el Parlament per garantir que la recerca, el desenvolupament i la innovació segueixin sent fonamentals per a les prioritats estratègiques d’Europa. Convidem a altres organitzacions a donar suport i unir-se a aquest esforç.

CESAER / Conference of European Schools for Advanced Engineering Education and Research; EARTO / European Association of Research and Technology Organisations; ERT / European Round Table for Industry; EUA / European University Association ; LERU /  League of European Research Universities ; Science Europe i  The Guild.

Notícia anterior
Notícia posterior
PUBLICITAT
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere