Lo Campus diari

Premsa universitària i escolar de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Catalunya Nord, Andorra i l’Alguer

COMPROMISOS DELS UNIVERSITARIS: L’entitat “Fruita amb Justícia Social “ emmarcada en la campanya “Lleida pel padró” respon les declaracions de l’alcalde de Lleida Fèlix Larrosa

Data publicació
Notícia anterior
Notícia posterior

Publiquem una declaració pública de la campanya “Lleida pel padró” en resposta a les declaracions recents de l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, sobre l’existència de “màfies” i “pràctiques corruptes” en l’empadronament.

Les entitats socials que acompanyem persones en situació de vulnerabilitat denuncien que aquests casos no són excepcionals, sinó el resultat directe de la manca de vies reals i accessibles per accedir al padró, especialment per a aquelles persones que no poden acreditar documentalment un domicili o no tenen contracte de lloguer.

Text de l’entitat “Fruita amb Justícia Social” emmarcada en la campanya “Lleida pel padró”:

Resposta a les declaracions de Fèlix Larrosa sobre les “màfies” i “pràctiques corruptes” amb el padró

Les entitats impulsores de la campanya Lleida pel padró denunciem que les declaracions recents de l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, en què alerta sobre “màfies” i “pràctiques corruptes” al voltant de l’empadronament, són una cortina de fum per desviar l’atenció de la responsabilitat que té el propi Ajuntament en aquesta qüestió.

És precisament quan les administracions incompleixen la seva obligació legal d’empadronar totes les persones que resideixen al municipi —independentment de la seva situació administrativa o d’habitatge— que apareixen els abusos, les pràctiques irregulars i els intermediaris que es lucren de la vulnerabilitat d’altres.

Les entitats socials que acompanyem persones en situació de vulnerabilitat detectem de manera sistemàtica casos en què aquestes persones són explotades a l’haver de pagar a tercers per poder empadronar-se, davant la negativa injustificada de la Paeria a empadronar-les allà on viuen malgrat complir tots els requisits legals. En els darrers mesos, hem observat com aquestes dificultats no són casos aïllats sinó una realitat cada vegada més estesa, fruit d’una mala praxis sistemàtica per part de l’Ajuntament en l’aplicació del dret al padró.

Tal com reconeix el mateix alcalde, hi ha persones que arriben a pagar entre 300 i 500 euros per empadronar-se. Però existeix una manera molt clara i eficaç d’acabar amb aquestes pràctiques: que l’Ajuntament compleixi la llei i garanteixi vies d’empadronament àgils, accessibles i segures, especialment per a les persones en situació de vulnerabilitat.

Aquestes són algunes situacions habituals que pateixen les persones que no poden accedir al padró:

-No disposen de títol de lloguer ni poden acreditar documentalment el domicili, ja sigui perquè viuen en habitatges ocupats, en habitacions rellogades o en situacions irregulars on els propietaris es neguen a facilitar cap document.

-Els propietaris es neguen a autoritzar l’empadronament, per interessos propis, i sovint cal recórrer a tercers que, aprofitant la situació, cobren per signar aquesta autorització en el seu domicili.

-No es facilita el padró sense domicili fix, malgrat que aquesta via està recollida per la legislació vigent per als casos de sensellarisme i recomanada pels mateixos serveis de les administracions públiques.

Les “màfies del padró” són la conseqüència directa de l’incompliment de la llei per part de Paeria per manca de voluntat política per garantir un dret fonamental. La Llei de Bases de Règim Local, el Reglament de Població i Demarcació Territorial i les instruccions de l’INE de 2015 i 2020 obliguen l’Ajuntament a acceptar altres documents acreditatius de la residència efectiva en un habitatge com els rebuts de la llum, etc, alhora que estableixen l’obligació de l’Ajuntament de fer les comprovacions escaients com informe de serveis socials o de policia local amb què legalment es pot acreditar la residència sense haver de disposar de títol o contracte. El marc legal obliga a empadronar les persones que realment viuen a Lleida sense entrar en qüestions de propietat, d’habitabilitat o de salubritat que són alienes a la funció del padró.

Empadronar-se no és cap privilegi: és una obligació censal i és un dret que permet l’accés a la sanitat, a l’educació, a l’atenció social, i és la condició indispensable per poder viure amb dignitat a la ciutat.

Des de Lleida pel padró, exigim:

1. Que l’Ajuntament de Lleida compleixi amb la seva obligació legal d’empadronar tothom qui viu al municipi, amb independència de la seva situació administrativa o d’habitatge.

2. Que es despleguin mecanismes clars i efectius per garantir el padró sense domicili fix legalment previst per les persones sense sostre.

3. Que es posi fi a la criminalització de les persones vulnerabilitzades, i es reconegui la responsabilitat institucional en generar les condicions que permeten aquests abusos.

Les persones no paguen per empadronar-se perquè volen, ho fan perquè no poden accedir al padró per la via legal. Està en mans de la Paeria canviar-ho complint i fent complir la llei.

Campanya Lleida pel padró

Notícia anterior
Notícia posterior
PUBLICITAT
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
NEWSLETTER
Butlletí quinzenal gratuït dels Continguts Diaris
ErrorHere