El Govern català i la Universitat Politècnica de Catalunya signen un conveni per estudiar com reutilitzar l’amiant

El Govern de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament de la Presidència, i la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) han signat aquest mes de juny un conveni amb l’objectiu d’estudiar possibles vies d’inertització i reciclatge dels materials que contenen amiant com a alternativa al seu destí actual, l’abocador especial. Aquest conveni desenvolupa una de les línies estratègiques del Pla Nacional per a l’Erradicació de l’Amiant a Catalunya 2023-2032 que, concretament, indica que cal impulsar iniciatives d’inertització i reciclatge dels materials que contenen amiant. La mesura està en línia amb una resolució del Parlament Europeu per impulsar aquest tractament de l’amiant i només optar pel dipòsit en abocadors de residus perillosos com a últim recurs.
El conveni especifica que la col·laboració serà entre l’Administració de la Generalitat i el Laboratori de Materials i el Taller de Cartografia i Teledetecció de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) de la UPC. La universitat disposa d’un equip de personal investigador de diferents grups de recerca i d’una xarxa de relacions internacionals dedicats a l’estudi dels materials de la construcció, entre els quals s’inclou l’amiant.
El conveni té com a objectius:
- Compartir coneixements entre les dues organitzacions en matèria de detecció, inspecció i anàlisi de materials amb amiant, amb la finalitat d’obtenir un mapa cartogràfic d’alta resolució que identifiqui amb precisió l’existència d’elements que continguin amiant i que permeti establir el seu grau de degradació. Tot plegat facilitarà la planificació d’accions de seguiment, manteniment i retirada segura.
- Recollir i valorar les iniciatives existents en l’àmbit d’empreses i de recerca en l’entorn local, europeu i mundial orientades a la geolocalització, les tecnologies d’inertització i els processos de reciclatge de materials amb contingut d’amiant. L’objectiu final serà identificar bones pràctiques, oportunitats de col·laboració i noves línies de recerca que permetin reduir l’impacte ambiental i sanitari d’aquest residu.
- Cercar tractaments superficials fiables per estabilitzar l’avanç d’alteració dels elements que s’estiguin degradant i que, per causes tècniques no es puguin retirar immediatament. Aquestes intervencions serien pal·liatives, fins que es puguin substituir definitivament.
- Valorar l’aplicabilitat d’aquestes metodologies a l’entorn jurídic, socioeconòmic i tecnològic de Catalunya.
- Finalment, s’impulsaran programes de recerca per aconseguir una transformació de la composició dels elements que continguin amiant, per tal d’obtenir uns nous compostos que es puguin reaprofitar i que no siguin nocius per a la salut. Això permetria no sols evitar el soterrament de les deixalles tòxiques, com s’ha fet fins ara, sinó que els productes resultants podrien tenir una nova vida com a material de construcció.
El conveni tindrà una durada inicial de quatre anys, serà prorrogable i es crearà una comissió de seguiment que es reunirà almenys un cop a l’any.